23948sdkhjf

Iværksættersucces fravælger forhandlere og vil selv styre kunderejse

Hos Aalborg-virksomheden Shaping New Tomorrow har de haft fart på, siden de åbnede deres første butik i Aalborg i 2015. 

Butikken åbnede de i et lille lokale i det centrale Aalborg – og det var deres helt egen. De fravalgte forhandlere og engrossalg og valgte selv at sælge deres kollektioner. 

Det skulle vise sig at blive en god idé, for spoler man tiden seks år frem, så kom de i seneste regnskabsår ud med et overskud på bundlinjen på knap 24 mio. kr. 

Altid en del af planen 

I mellemtiden har de åbnet fem øvrige butikker, så de har butikker i hver af landets fem største byer samt en enkelt i Hamburg i Tyskland. 

Alle sammen med det samme koncept. Et koncept, hvor de tager kunden i hånden og hvor besøget i butikken er en lige så stor del af indkøbsoplevelsen som det tøj, de sælger. 

For Shaping New Tomorrow, der er stiftet af de tre venner Christoffer Bak, Kasper Ulrich og Christian Aachmann, har det på intet tidspunkt været i tankerne, at man skulle have produkterne ud til forhandlere. Det fortæller Chief Retail and Product Officer, Christoffer Bak. 

- Det har hele tiden været en integreret del af forretningsplanen, siger han. 

For som nævnt handler det for Shaping New Tomorrow om at skabe en oplevelse for kunderne, og det er lettere, når man selv bestemmer, hvordan kollektionerne skal præsenteres. 

- Det kan opsummeres med, at vi vil skabe en optimal oplevelse for forbrugeren. Ved at have egne butikker kan vi selv kontrollere kunderejsen. Både med den service, som vores medarbejdere yder, men også ved at sætte vores præg på det univers, de træder ind i, i forhold til hvordan butikken er designet, og hvilke historier vi fortæller med vores inventar, siger Christoffer Bak. 

Hårdt arbejde i lang tid 

Da de i første omgang slog dørene op for butikken i Aalborg, var det med deres eget hårde arbejde, hvor de brugte de småpenge, de havde, på selv at renovere lokalet. 

Og det er måske noget, der meget godt illustrerer den udfordring, man i sådan en situation står overfor. For det er ikke sikkert, man kan tage til takke med et helt simpelt butikslokale, hvis intentionen – som hos Shaping New Tomorrow – er at gøre besøget i butikken til en oplevelse. 

Men på den anden side er det jo lige netop svært at gøre, når man ikke har meget på kistebunden, fordi man ikke har opbygget et stort fundament ved i forvejen at have solgt sine produkter hos forhandlere. 

Derfor gik det da også, som Christoffer Bak siger det, “op ad bakke i lang tid”. 

- Vi åbnede med et fantastisk åbningsarrangement, og det gik godt. Der var mange den første uge. Men så løb vi tør for venner at sælge til, siger han med et grin. 

Så der gik lidt tid, før de for alvor fik succes med konceptet. 

- For os handlede det om at give folk en god oplevelse både med servicen og produkterne, og så starter der en sneboldeffekt. Men som nyopstartet går der lang tid, før du når dertil, så det var hårdt arbejde i lang tid. 

Økonomisk prioritering 

Men som Christoffer Bak siger, har det for Shaping New Tomorrow hele tiden været planen, at de skulle satse på egen retail. 

Og det er der god grund til. For udover grunde som at man selv kan være med til at styre kunderejsen og selv sætte sit præg på præsentationen af produkterne, så er det også en økonomisk prioritering, der ligger bag. 

- Med vores direct to consumer-model kan vi bruge flere penge på at lave de absolut bedste produkter i de bedste materialer men stadig sælge det til en pris, hvor de fleste kan være med, fordi vi sparer leddet med grossister eller forhandlere, der også skal tjene penge på det, siger Christoffer Bak. 

Medstifteren erkender dog, at der kan være noget salg, der går tabt, når man ikke har sine produkter ude hos forhandlerne. Men han mener også, at deres måde at gøre tingene på vejer op. 

- Jeg tror da, at vi går glip af noget salg. Det er en god måde at skalere på, at man bruger andre forhandlere, fordi man får adgang til deres kundebase. Men vi har bare valgt, at vi hellere vil prioritere at skabe ekstra værdi for forbrugerne, som vi tror på, vi kan med den her model, slutter Christoffer Bak. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.116